Bijdragen tot het welzijn van de Luxemburgse bevolking betekent ook hen toegang bieden tot goede banen in de buurt. Maar niets staat vast. Als we willen dat bedrijven hier investeren in plaats van elders, moeten we daarvoor “vechten”. Dit betekent de juiste mensen vinden, hen ontmoeten en overtuigen. Dat is wat IDELUX al sinds 1962 doet. Met succes.
Het ontwikkelingsagentschap van Belgisch Luxemburg, IDELUX werkt aan de economische welvaart van zijn regio. De eerste hefboom van zijn werking is respect voor de ondernemers die er momenteel al zijn gevestigd. “We kennen de economische structuur van onze regio en trachten vooral de ontbrekende schakels te identificeren en te vinden, afhankelijk van de opportuniteiten, de context en onze sterke punten tegenover de sterke concurrentie van andere regio’s. ”
In de praktijk blijft prospectie een veeleisende taak, vooral omwille van de interregionale concurrentie, maar ook omdat het besluit om zich te vestigen in een bepaald gebied een verbintenis is met zware gevolgen voor de investeerder. En dat is logisch, aangezien hij de verschillende aspecten van zijn project zo goed mogelijk probeert af te wegen. Dit kan verschillende jaren duren.
“Naast directe contacten omvatten onze actiehefbomen een aanwezigheid op doelgerichte handelsbeurzen, samenwerking met gespecialiseerde consultants en de steeds belangrijkere bijdrage van digitale campagnes. We kunnen ook rekenen op de medewerking van het Waalse Exportagentschap (AWEX). Dit agentschap stuurt ons regelmatig projecten die wij nauwlettend volgen. ”
Zoals elk bedrijf gaat ook IDELUX om met de kansen die zich voordoen. De huidige pandemie leidt er bijvoorbeeld toe dat sommige sectoren zich naar Europa verplaatsen. Daarnaast opent de Brexit, a priori, de mogelijkheid om ondernemingen te verwelkomen die op de Europese markt aanwezig willen blijven. Cyberveiligheid, e-commerce, 3D-printing, enz.: de digitale revolutie brengt belangrijke veranderingen met zich mee. Het prospectieteam houdt hier rekening mee. Hetzelfde geldt voor de huidige klimaatrevolutie.
EEN GOED DOORDACHTE PROSPECTIE
Naast het actief zoeken naar nieuwe bedrijven die een aanvulling vormen op de bestaande bedrijven – de zogenaamde missing links – structureert IDELUX de prospectie langs verschillende richtlijnen: “We willen ons concentreren op activiteiten met een toegevoegde waarde en op activiteiten die werkgelegenheid creëren.”
De regio ligt op het kruispunt van Duitsland, Frankrijk en het Groothertogdom Luxemburg en vormt het middelpunt van belangrijke Europese handelsstromen.Welke troeven wisten alvast enkele beleggers te overtuigen? Binnen een straal van 320 kilometer leven ongeveer 58 miljoen mensen met een grote koopkracht. In Belgisch Luxemburg is er nog ruimte om te ondernemen, tegen een redelijke prijs en vooral in een uitzonderlijke leefomgeving waar, bijvoorbeeld, files eerder zeldzaam zijn. Dankzij zijn geografische ligging beschikt de regio over een efficiënt netwerk van autowegen, spoorwegen, luchtverbindingen en telecommunicatieverbindingen. Tot slot ligt de regio ook in het hart van een beschikbare arbeidspool met een gunstig sociaal klimaat.
De prospectie van IDELUX richt zich op vijf verschillende bedrijfsactiviteiten, waaronder: de voedingsmiddelenindustrie, de houtsector, biowetenschappen de ruimtevaart en logistiek. Hoewel de zagerijen sterk aanwezig zijn in de provincie Luxemburg, is er nog steeds ruimte voor de productie van, bijvoorbeeld, massief houten vloeren of de secundaire verwerking van hardhout.
In de biowetenschappen, net als in de ruimtevaart, kan de prospectie van IDELUX steunen op een belangrijke speler: de CER (Marloie en Aye) en de Europese Ruimtevaartorganisatie (Redu, Transinne). IDELUX ontwikkelde tevens het bedrijvencentrum Novalis in Aye, met een oppervlakte van 6.000 m2 gewijd aan de biowetenschappen. Daarnaast worden andere infrastructuren (hallen, laboratoria, kantoren) gebouwd om de bedrijven te huisvesten.
In Transinne, rond het bedrijvencentrum, werd opgeroepen om een nieuw bedrijvenpark te ontwikkelen met de aanwezigheid van het Euro Space Center de GILSC (Galileo), de ESA…
Belgisch Luxemburg, gelegen op een kruispunt van belangrijke geïndustrialiseerde regio’s, steunt op enerzijds de Containerterminal van Athus – die strikt genomen geen terminal meer is, aangezien hij nu verbonden is met het spoorwegnet dat Zuid-Europa bedient – en anderzijds Ardenne Logistics. Deze twee grote sites stellen ons in staat talrijke in logistiek en vervoer gespecialiseerde spelers aan te trekken.
ONDERZOCHTE GEBIEDEN
Onze Vlaamse buren zijn natuurlijk bevoorrechte gesprekspartners. Voornamelijk omdat ze de ondernemingsgeest die ze in Belgisch Luxemburg vinden, al lange tijd kunnen waarderen. Het prospectieteam van IDELUX gaat op zoek naar Vlaamse bedrijven en neemt op eigen initiatief rechtstreeks contact met hen op. Een vereniging van Vlaamse ondernemers die in de regio hebben geïnvesteerd, komt twee keer per jaar bijeen. Het is een netwerk dat ook een “business provider” kan zijn
door de activa van de provincie Luxemburg te delen met andere Vlaamse bedrijven.
Naast Vlaanderen en de binnenlandse markt is IDELUX ook actief in het Groothertogdom Luxemburg, Frankrijk en – tot dusver in mindere mate – Duitsland. Om nog maar te zwijgen van de historische banden van de regio met de Verenigde Staten, met name Texas.
ALLROUND SOCIALE NETWERKEN
Het hart van de prospectie wordt gevormd door sociale netwerken, zowel fysiek als virtueel. Een website die 100% is gewijd aan beleggers – investinluxemburg.be – waarmee ze zich een eerste beeld kunnen vormen van de troeven van de regio. Elke maand wordt de website aangevuld met nieuwe content van hoogwaardige kwaliteit. Tegelijkertijd werden op LinkedIn 8 tot 10 digitale campagnes gelanceerd op basis van het nieuws.
De digitale sociale netwerken konden een groot deel van de contacten die ze sinds maart 2020 waren verloren, compenseren. IDELUX neemt gewoonlijk deel aan diverse toonaangevende handelsbeurzen om kwaliteitsvolle contacten te leggen met nieuwe prospecten. In 2021 werden alleen al met Vlaamse bedrijven meer dan 300 rechtstreekse contacten gelegd. Een constante bij prospectie is namelijk het leggen van talrijke contacten om uiteindelijk een nieuw bedrijf te vinden dat zich in de regio wilt vestigen.
RESULTATEN
In de afgelopen tien jaar hebben de prospectiecampagnes van IDELUX geleid tot de komst van een dertigtal bedrijven. Ze investeerden meer dan 300 miljoen euro en creëerden meer dan 800 banen.
Enkele voorbeelden? Het distributiecentrum van Lidl en ICT Truck (Marche-en-Famenne),
GLS Belgium (Habay), Van der Valk (Arlon-Weyler), Q-Food (Ardenne Logistics, Neufchâteau), Luxfly (Arlon-Sterpenich)…
VOORUITZICHTEN
De vooruitzichten voor onze regio zijn vrij positief. Naast de wens om bepaalde industriële activiteiten terug te brengen naar Europa, heeft de gezondheidssituatie de aantrekkingskracht van het “just in time”-principe gerelativeerd. Hoewel opslag duur is, willen veel bedrijven opnieuw zorgen voor strategische voorraden om de continuïteit van hun bedrijfsactiviteiten te waarborgen. En zodra ze hebben besloten om zich in een bepaalde regio te vestigen, kiezen ze er gewoonlijk voor om met lokale architecten, bouwbedrijven en vervoerders te werken. Dat alles ten gunste van onze bedrijven.